Contest: RU contest | SM3CER Contest Service | Contesting.com | WA7BNM Contest Calendar

Jak nadawać z Karaibów przy pomocy Politury

Autor: Henryk Kotowski SM0JHF, data: listopad 2004 r.

Nie trzeba wcale chodzić do sklepu z farbami ani radzić się zaprzyjaźnionego stolarza. Metoda jest dużo prostsza ale proszę o trochę cierpliwości. Tytuł lub nagłówek to podobno połowa sukcesu, jeśli zachęci do przeczytania całego artykułu. Na przykład "Król z królową pod stołem !" a poniżej małymi literami "podczas turnieju szachowego" napewno wzbudzi zaciekawienie poddanych monarchii. Podobnie jest w tym przypadku - tytuł ma zachęcić do przeczytania całości.

1-go listopada obudziłem się dość wcześnie i coś mi się nie zgadzało - na zewnątrz było jaśniej niż powinno być o tej porze roku. Wyjrzałem przez okno - wszędzie leżał gruby szron. Pora na mnie by odlecieć na jakiś czas na południe. Gdy parzyła się kawa, popatrzyłem na internetową witrynę jednego z lokalnych biur podróży. Za dwa dni był tani lot na Dominikanę. Sprawdziłem na półce, że mam nadal sporo niewykorzystanych kart QSL za poprzednią aktywność radiową /HI9 i pijąc poranną kawę zamówiłem bilet.

W środę 3-go listopada wylądowałem w Puerto Plata, sporym mieście na północnym wybrzeżu wyspy Hispaniola, znanej w Polsce jako Haiti. W historii Polski ta wyspa wystąpiła kiedyś pod nazwą Santo Domingo, w podobnej sytuacji jak dziś Irak. Francja spierała się tam zbrojnie z Hiszpanią około 200 lat temu.

Temperatura na Dominkanie jest odpowiednia dla mojego dobrego samopoczucia, wilgotność troche za duża, ale cygara nie wysychają, propagacja radiowa powinna być doskonała, rum dobry i tani, itd. Na lotnisku wynająłem samochód - zaproponowano mi tanio Suzuki z napędem na 4 koła. Pojechałem do hotelu, w którym mieszkałem 2 lata temu. Ale hotel był zamknięty - niestety za mało turystów przyjeżdża tu ostatnio.

Na plaży w pochmurne dni jest też co robić. Ta butelka pomiędzy siedzeniami nie zawiera politury.

Bez trudu znalazłem inny hotel w Sosua, małym miasteczku na wschód od lotniska. Ale poziom zakłóceĂą od napowietrznych linii elektrycznych był za duży, oprócz tego, hotel nie podobał mi się jeszcze z innych powodów. Pojechałem na wschód bo i tak miałem zamiar dojechać do Las Terrenas, gdzie byłem w czasie SP DX Contest 2002. Zatrzymałem się na kilka dni w okolicach Cabarete. Hotel był przyjemny i tani, z dala od głównej drogi. W zasadzie mógłbym nadawać z hotelu ale jest to trochę za łatwe i nudne. Jeździłem samochodem po okolicach w ciągu dnia a wieczorem wyszukiwałem spokojne miejsce przy plaży, z dala od zabudowaĂą i linii elektrycznych. W ciągu paru minut rozstawiałem 7-metrową wędkę, podłączałem transceiver do akumulatora samochodowego, transceiver do skrzynki antenowej a skrzynkę antenową do drutu zaczepionego do wędki.

Nadaję z samochodu na plaży, antena to drut zaczepiony do 7-metrowej wędki.

Przez kilka dni byłem przekonany, że mój transceiver zepsuł się włącznie ze skrzynką antenową bo niewiele słyszałem i nikt nie słyszał mnie. 6-go listopada przesłuchując wszystkie pasma nie znalazłem ani jednej stacji amatorskiej. Stacje radiofoniczne były dużo słabsze niż zwykle. Mój kolega, Edwin HI3NR którego zawsze spotykam gdy odwiedzam Dominkanę, kupił co prawda niedawno mały transceiver i mógłby mi go pożyczyć ale automatyczna skrzynka antenowa wymagałaby modyfikacji aby móc z nim współpracować.

Edwin HI3NR i Ted HI3TEJ na wysokości 800 metrów, w tle miasto Puerto Plata.

Powoli, z różnych źródeł dowiadywałem się, że po prostu propagacja się popsuła a nie moje urządzenia. Po kilku dniach pojechałem dalej na wschód, na półwysep Samana. Zrobiłem niespodziankę Erwinowi DL4NCF, który w tym czasie przyjechał do swojego domu w Las Terrenas. Dom wraz z antenami jest do wynajęcia i wielu radioamatorów nadawało stąd w ostatnich latach. Erwin przyjechał tu wraz żoną kilka dni wcześniej między innymi aby dokonać napraw anten uszkodzonych przez serię huraganów i nacieszyć się nowymi znakami wywoławczymi - Erwin dostał HI9CF a jego żona Luzia DL4NYL otrzymała HI9NY.

Luzia DL4NYL / HI9NY po lewej a po prawej Erwin DL4NCF / HI9CF przy swojej stacji w Las Terrenas.

Pogoda w czasie mojego 2 tygodniowego pobytu była deszczowa. Deszcze są tutaj nagłe i intensywne. Gdy niebo było bezchmurne zreperowaliśmy antenę Erwina i stremowana Luzia zasiadła do stacji.

Erwin DL4NCF / HI9CF na dachu swego domu w Las Terrenas,
w tle swieżo zreperowana antena na opuszczonym maszcie.

Ja mieszkałem w sąsiednim domu i nadawałem na mojej 7-metrowej wędce. Nie mogłem znaleźć nikogo, kto wspiąłby się na palmę obok mojego domu a zarzucić drutu antenowego na 20-metrowę wysokość nie udało mi się. Na przyszłość trzeba mi będzie brać ze sobą prawdziwą wędkę z kołowrotkiem i żyłką a nie antenę wyglądającą jak wędka. Propagacja powoli poprawiała się i nawet udało mi się zrobiœć Kilka QSO z Polską.

Ale witryna SP3KEY poświęcona ma być głównie zawodom KF. Zrobiłem z 10 QSO w zawodach OK/OM. Irytujące jest to gdy na 3.5 MHz słychać bardzo głośne stacje europejskie, które niestety nie mają możliwości wysłuchania słabych sygnałów pozaeuropejskich. Moje 45-letnie doświadczenie radioamatorskie każe mi w bajki włożyć niektóre wyniki w zawodach w kategorii Low Power.

Odwiedziłem też jednego z bardziej aktywnych w zawodach lokalnego radioamatora. Ted HI3TEJ zbliża się do 40-tki i kilka lat temu powrócił do radioamatorstwa. Zbudował anteny, zakupil nowoczesny sprzęt i często bierze udział w zawodach i to nawet z dobrymi wynikami. Na ścianie radiowego kącika pod schodami wisi nawet dyplom za SP DX Contest 2003. Ted nadaje tylko na SSB ale obiecuje sobie nauczyć się telegrafii. W zawodach telegraficznych coraz częściej mnożnikiem HI będzie Julio HI3K. Mieszka on na stałe na Florydzie i nadaje stamtąd pod swoim znakiem AD4Z, lub wspólnie z WC4H pod jego znakiem.

Ted HI3TEJ przy swojej stacji w Puerto Plata.

Na Dominkanie jest Julio obecnie zaangażowany w budowę super-stacji na 1200-metrowym szczycie niedaleko miasta Santiago. Nie dojechałem na szczyt góry aby obejrzeć tę stację ale napewno zrobię to następnym razem. Bo napewno będzie następny raz. Może rzeczywiście w czasie dużych zawodów.

Na tym szczycie górskim powstaje nowa stacja contestowa, jedna z lepszych na Karaibach.

A co z Politurą ? - napewno zapyta się niejeden uważny czytelnik.

Szyld przed posterunkiem policji turystycznej POLITUR.

Po kilku dniach w Las Terrenas wróciłem w okolice Cabarete. Zmęczyło mne używanie tylko 7-metrowej wędki jako anteny. Nie działała dobrze na 3.5 i 1.8 MHz a przy złej propagacji na wysokich pasmach wydawało mi się, że będę miał więcej zajęcia właśnie na niskich pasmach. Któregoś dnia udało mi sie zamocowac długi drut do palmy na plaży. Działał lepiej niż wędka ale gdy przyjechałem w to samo miejsce następnego dnia, drutu już nie było. W biednych krajach nawet long-wire jest atrakcyjny dla tubylców. Postanowiłem wtedy rozwiesić drut pomiedzy dwoma palmami w taki sposób aby nie dało się go łatwo zdjąć. Ale okazało się to bardzo trudne dla jednej osoby - manewrowanie drutem antenowym i naciąganie nylonowej linki na dwóch palmach równocześnie jest niemożliwe. Przejeżdżał na motocyklu policjant i widział moje zmagania. Jakoś wyjaśniłem mu o co chodzi i pomógł mi zrobiś całkiem przyzwoitą antenę typu odwrócone L. Do koĂąca mojego pobytu korzystałem z tej anteny i udało mi się zrobić sporo łączności na 3.5 MHz.

Dwóch przedstawicieli policji turystycznej Politur, zawsze gotowych do pomocy turystom. Nawet przy wieszaniu anten.

Policjant, który mi pomógł z anteną należał do oddziałów tzw. policji turystycznej, która nazywa się tutaj Politur. I jak się przekonałem na własnej skórze, pomaga turystom nawet rozwieszać anteny.