Na tureckiej wyspie Bozcaada
czyli TA0/SM0JHF

Tekst i zdjęcia:  Henryk Kotowski
SM0JHF

Spędziłem tydzień na malutkiej wyspie u brzegów Turcji w towarzystwie kilku radioamatorów i głównie w celu aktywności w eterze. Inspiracją do tej ''wyprawy'' było zdjęcie na okładce niemieckiego czasopisma Funkamateur w czerwcu 2003. Zdjęcie przedstawia Aziza TA1E przy swoim samochodzie wyposażonym w kilka radiostacji i anten. Zdjęcie zrobiłem kilka lat temu w Stambule ale niestety wielu redaktorów czasopism potrzebuje czasu aby odkryć jak dobre zdjęcia robię.

Aziz TA1E / Mobile przy swoim radioshacku na kołach

Napisałem do Aziza TA1E i zawiadomiłem go, że jest na okładce. Dowiedziałem się wtedy, że Aziz organizuje grupowy wypad na wyspę Bozcaada, gdzie ma swój letni dom. Termin nie był atrakcyjny bo koniec czerwca to obchody środka lata (Midsommar) w Szwecji i zwykle pogoda jest korzystna, atmosfera luźna, słońce nie zachodzi, etc.

Ale nie zawsze, trzeba mieć ''nosa''. Ja miałem bo w piątek 20 czerwca 2003 padał deszcz i było najwyżej 12 stopni w Sztokholmie. Na lotnisko pojechałem z dużym bagażem - miałem oprócz walizki i małej radiostacji w podręcznym bagażu, jeszcze 2 anteny do przemienników na 430 MHz.

Aziz TA1E odebrał mnie z lotniska w Stambule późnym wieczorem, przeczekaliśmy trochę duży ruch na drogach i po północy wyjechaliśmy jego radioshackiem na kołach na zachód. Około 3-ciej nad ranem Aziz poprosił mnie abym go zmienił za kierownicą. To duża przyjemność prowadzić cudzy samochód po niezananych drogach nad ranem kiedy oczy się zamykają. O 6-tej rano dotarliśmy do promu przez cieśninę Dardanele i po godzinie byliśmy w Azji. Potem minęliśmy Troję (gdzie wymyślono pewien rodzaj wirusów komputerowych) i około południa dotarliśmy kolejnym promem na wyspę Bozcaada.

najwyższa wieża starej weneckiej fortecy w Bozcaada

Wymawia się to mniej więcej ''bożdżada''. Znaczy to ''brązowawa wyspa'', czasami pisane też osobno; ''ada'' znaczy po turecku wyspa. Brązowawe wrażenie sprawia ta wyspa z daleka, z morza. Inna nazwa tej wyspy to Tenedos. Przez ostatnie tysiąc lat panowali tu i Grecy i Wenecjanie, miejsce to było strategicznie ważne. Dziś produkuje się tu wino i przyjmuje turystów. Turystów zagranicznych jest niewielu, nie ma wielkich hoteli i tłoku, wody Morza Egejskiego są tu bardzo czyste.

Woda w Morzu Egejskim jest czysta ale niestety zimna,
Mario IW2HUZ został siłą wrzucony do morza...

Cała wyspa to zaledwie 40 kilometrów kwadratowych. Zbudowana przez Wenecjan forteca to główny zabytek Bozcaady. Dla nas główną atrakcją był dom Aziza położony w samym środku wyspy.

Grupowe zdjęcie przed domem Aziza TA1E na wyspie Bozcaada, od lewej:
TA3FB Baris (który mieszka w dużym uniwersyteckim mieście Cannakale i przyjechał nas odwiedzić)
Andrea HB9DUR - rownież TA1ZK, Mario IW2HUZ, Aziz TA1E, Oscar IK2AQZ

"Nas" to znaczy Andrea HB9DUR, Mario IW2HUZ, Oscara IK2AQZ i mnie. Andrea HB9DUR mieszka na południu Szwajcarii ale ostatnio spędza dużo czasu w Turcji i ma nawet turecki znak wywoławczy - TA1ZK. Włochów namówil Andrea. Głównym celem wyprawy były zawody IARU na 50 MHz w weekend 21-22 czerwca 2003.

Gdy dotarliśmy do letniego QTH Aziza, wszystko było prawie gotowe do zawodów. Trójka włoskomówiacych przyjechała wcześniej i zainstalowała 2 anteny na 50 MHz, antenę na 144 MHz, dwie stacje, wzmacniacze, komputery, etc. Andrea HB9DUR pomimo dość młodego wieku ma wiele doświadczenia i wiedzy i był technicznym guru grupy. Zresztą większość urządzeń to jego własność.

Andrea HB9DUR przy antenie na 144 MHz

Oscar IK2AQZ w czasie prac antenowych na dachu

Propagacja na 50 MHz jest zadziwiająca. Pasma 21, 24.9 i 28 MHz są niemalże wymarłe a na 6 metrach zrobiliśmy dobrze ponad 500 QSO w czasie zawodów. Oczywiście dla wielu stacji europejskich łączność z Turcją na 6 metrach jest bardziej atrakcyjna niż na 15 metrach ale to nie tłumaczy wszystkiego. Brak propagacji jonosferycznej nie wyklucza sporadycznej. Nie bez powodu nazywa się 6 metrów "magicznym pasmem".

Najlepsze otwarcie na 50 MHz
Aziz TA1E nadaje a Andrea HB9DUR loguje na komputerze
(program do logowania był trochę skomplikowany i właściwie tylko Andrea dobrze go znał)

Oscar IK2AQZ nadaje na 50 MHz a Mario IW2HUZ przysłuchuje się

Aziz TA1E podłączony do internetu...
ale niestety musieliśsmy w tym czasie robić QRT
bo telefoniczna lina jest napowietrzna i nadawanie zakłócało komunikację

Pasmo 50 MHz nie jest ogólnie dostępne w Turcji ale Aziz TA1E otrzymał czasowe zezwolenie. Na szczęście zezwolenie obowiązywało do 25 czerwca. We wtorek 24-go Andrea HB9DUR i Włosi spakowali większość sprzętu i pojechali do domów. Ale anteny na 6 metrów zostały a mój IC-706 działa na tym paśmie. We wtorek przypomniało mi się, że właśnie tego dnia jest Nordic Activity Contest, czyli 4-godzinne "zawody" właśnie na 50 MHz, organizowane przez państwa skandynawskie.

Wtorkowe zawody aktywności (NAC) na 50 MHz
Aziz TA1E nadaje na IC706

Piszę "zawody" bo klasyfikacja jest tylko w ramach własnego kraju w Szwecji, Finlandii, Norwegii i Danii. Ale od lat wtorki przyciągaja wiele stacji z Europy bo jest to okazja do zrobienia wielu QSO na pasmach UKF. (każdy wtorek jest poświecony innemu pasmu). Zmieniając się z Azizem zrobiliśmy ponad 300 QSO tego wieczora.

Używaliśmy cały czas znaku YM0KA. Sufiks "KA" to klubowa stacja tureckiego związku radioamatorów, TRAC. "YM" to prefiks na specjalne okazje a "0" używa się w Turcji na wyspach. Kraj podzielony jest na okręgi, TA1 w europejskiej części, pozostałe w Azji. Wyspy na Morzu Marmara, dzielącym kontynenty, też mają cyfrę "0" ale nie liczą się do IOTA... bo jest to morze śródlądowe. Wyspa wyspie nie równa, przynajmniej wg IOTA.

Aziz TA1E nadaje na KF pod znakiem YM0KA

Oscar IK2AQZ nadaje na KF

nie chciał jechać z nami do restauracji
bo miał wielkie wzięcie na KF
wtedy Aziz TA1E poszedł do samochodu, zmniejszył maksymalnie moc swojego IC706
i zawołał Oscara pod znakiem; "Oscar Oscar Zero Oscar Oscar"...
Oscar IK2AQZ już zaczął mu odpowiadać ale zorientował się
( własnie wtedy zrobiłem to zdjecię )
Nie pojechał z nami na obiad i potem był głodny.

Aziz TA1E przy stacji KF
kibic to Baris TA3FB, który przyjechał odwiedzić nas na wyspie

Wyspa Bozcaada należy do grupy IOTA AS-099. Sąsiednie greckie wyspy, np. Lesbos (o której napiszę wkrótce) ma numer IOTA EU-049, są "europejskie", mimo że są dalej od Europy. Przez cały tydzień nadawaliśmy też na KF, oczywiście. Aziz ma kilka anten na KF i na stałe zainstalowaną stację krótkofalową. Używaliśmy tego samego znaku YM0KA.

Andrea HB9DUR i Mario IW2HUZ przy stacji KF - YM0KA

Gdy zezwolenie na 50 MHz wygasło, postanowiłem spróbować mojego IC-706 wraz ze skrzynką antenową AH-4 na pasmach WARC, na które Aziz nie ma anten. Szukając miejsca na "zarzucenie" drutu odkryłem resztki jakiejś anteny zwisającej z najwyższego drzewa. Ten drut sięgał dokładnie do mojej skrzynki antenowej wystawionej na dach przez okno z piętra. Znalazłem nawet solidne uziemienie, prawdopodobnie do instalacji odgromowej (ten rejon jest nawiedzany przez wiele burz z wyładowaniami). Ten drut okazał się bardzo skuteczną anteną na 30 m i 17 m. Przez kilka wieczorów miałem wiele zabawy właśnie na tych pasmach. Na telegrafii używałem wyłącznie własnego znaku - TA0/SM0JHF. Karty QSL już są zamówione i będę mógł niedługo je wysłać według logu. Natomiast karty dla YM0KA niestety trzeba wysłać, ale zarówno TA1E jak i TA2DS obiecują, że odpowiedzę w 100% na karty wysłane przez biuro. Aziz TA1E jest obecnie przewodniczącym organizacji TRAC, Selim TA2DS jest członkiem zarządu.

Anteny YM0KA po zachodzie słońca

Propagacja w basenie Morza Sródziemnego kolejny raz okazała się dużo lepsza i ciekawsza niż w Szwecji, wyspa Bozcaada oprócz spokojnej atmosfery ma niezłe wina i atrakcyjną kuchnię opartą na morskich produktach. Nie zdziwię się wcale gdy ponownie dam się namówić na wyprawę w to samo miejsce. Albo pojadę sam (tylko gdzie Aziz chowa klucze ?)